Att välja hundras

När jag valde att skaffa hund nr.2 så gick jag igenom nästan varje ras som finns. Jag ville ha så många olika raser, speciellt de som absolut inte passar mig och min vardag. En ras jag verkligen ville ha var australian shepherd just för att de är så otroligt fina! Men rasen tillhör vallhundar och i min värld så ska de vallas. Eller utöva andra aktiviteter, de kräver alltså oerhört mycket. Jag skulle klara av hunden, men det kändes inte rätt. Sen har jag alltid velat ha en american staffordshire terrier, och kan allt om rasen iprincip. Men rasen har för mycket problem med HD och korsband m.m. Så då valde jag bort rasen direkt. Även om det är mitt ansvar som köpare att kolla så föräldrarna är HD-fria så kan jag inte veta hur valpen blir. Jag vågade inte ta chansen. 
Många av hundraserna jag ville ha gick jag på utseendet. Men när jag väl läste om raserna så var det långt ifrån att jag ville ha dom.
Chinese crested dog kom aldrig på tal. Jag tyckte inte de va fula, men inte söta heller. Och dessutom ville jag ha en lite större hund. Men sen en dag så sa mamma men varför skaffar du inte en kinesisk nakenhund? Gick in o kolla o läste massor av rasen och blev förälskad! Har inte mycket sjukdomar, kan ha ögonproblem men är väldigt sällsynt, sen har de acne och pormaskar men de kan man som ägare påverka genom att ge rätt foder. Sen saknar de nakna tänder.
Nu struntade jag i utseendet och valde ras via egenskaper, kinesen passa mig bäst! Pratade med andra kinesägare som bara hade positiva saker att säga om rasen. Började kolla på uppfödare och hittade Dexters uppfödare och hade mailkontakt länge innan jag bestämde mig för att åka o kolla på valparna. Fanns bara en naken i kullen o tänkte att jag ville ha en naken, men skulle det vara så att jag fastnar för en puff så kommer jag välja den istället. Men Dexter fånga mitt hjärta direkt. Han va inte lik de andra i kullen alls. Alla hade så olika personligheter, och Dexter va perfekt! Det var inte ett svårt val alls, så dagen efter flyttade han hem! 
Ångrar inte en sekund att jag köpte han, kunde inte få en mer underbar hund! Är så otroligt glad och stolt över min lilla plutt. Om det blir en till hund någon gång så blir det en till kines, det är både jag och A överrens om!
Jag var dock mycket noga med att hunden ska vara renrasig och ska ha stamtavla. Min tanke va att ställa ut Dexter. Men denna grabb växte så otroligt mycket i höjden att han blev nästan 15cm för hög och väger nästan 8 kg, alltså ca 2,5kg mer än tillåtna vikt på utställning! Så utställningsplanerna gick åt skogen, men det är det minst viktiga. Så länge han är frisk o mår bra så kan vi göra så mycket annat. 
 
Välj aldrig ras efter utseendet. Välj ras efter dina önskemål och ha alltid ett tydligt mål vad du tänkt o göra med hunden. Och välj utefter det. Det blir bäst för både dig och din hund. Utseendet är det minst viktiga!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara dina uppgifter?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0